معاون راهدرای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان؛

 تمهیدات راهداری سیستان و بلوچستان برای طوفان شن و ماسه پیش رو/خشکی هامون باد‌های ۱۲۰ روزه را ۲۰۰ روزه کرده است

 تمهیدات راهداری سیستان و بلوچستان برای طوفان شن و ماسه پیش رو/خشکی هامون باد‌های ۱۲۰ روزه را ۲۰۰ روزه کرده است معاون راهدرای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سیستان درباره تمهیدات ایمنی راهداری در مواجهه با طوفان‌های شن و ماسه که از فردا در این استان آغاز می‌شود، گفت: سیستم راهداری به صورت ۲۴ ساعته در محور‌های مسیر طوفان آماده‌باش قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  منصور ملاشاهی معاون راهدرای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سیستان گفت: طوفان‌های استان که قبلا به ۱۲۰ روزه معروف بود، به تازگی ۲۰۰ روزه شده‌اند و دلیل آن خشک شدن دریاچه هامون است که آب آن از افغانستان تامین می‌شود و وضعیت این استان را دچار بحران بیشتری کرده است. این استان از نظر محور‌های خاص و قرار گرفتن در معرض این باد‌ها  نیاز به کمک‌ها و حمایت‌های جدی دارد.

وی افزود: قبلا که رودخانه دارای آب بود، با وزش باد شهر زابل را خنک می‌کرد، ولی در چند سال اخیر با خشک شدن کف رودخانه بیشتر سبب بلند شدن گرد و خاک و تشدید باد‌های شدید استانی می‌شود.

وی در ادامه درباره مشکل مسدود شدن جاده‌ها در مسیر‌های مختلف استان افزود: جاده‌ها در هنگام طوفان شن و ماسه‌های دوره‌ای قاعدتا دچار انسداد می‌شوند. این روز‌ها حدود ۲۰ الی ۲۵ دستگاه به صورت ۲۴ ساعت از راه‌ها محافظت می‌کنند تا راه‌ها بسته نشود.

ملاشاهی در ادامه توضیح داد: راهدای استان در نقاط ماسه‌گیر دستگاه مستقر کرده است.  گرد و خاک متاسفانه به لحاظ نفوذ در ریه‌ها هم برای سلامتی بدن انسان و هم برای سیستم ماشین و موتور مضر است و از این منظرسیستم راهداری با چالش مواجه می‌شود.

وی با برشمردن مسیر‌های صعب‌العبور در هنگام وزش باد‌های شن و ماسه اضافه کرد: مسیر‌های زابل- مهوندان، زابل- زهک، زهک- میلک و میلک به دوست‌محمد از جاده‌هایی هستند که در مسیر باد‌ها و مشکلات انسدادی قرار دارند.

معاون راهدرای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اگر جلوی ماسه بادی گرفته نشود، راه‌ها به سرعت مسدود می‌شوند و عملیات باید به گونه‌ای باشد که تا شب راه‌ها باز شوند. در این صورت باید چندین نفر نیرو و دستگاه در تلاش مستمر و شبانه‌روزی حرکت کنند و آنقدر شدت طوفان‌ها زیاد است که باید یک نفر جلو راه برود و ماشین پشت سر حرکت کند تا از نقطه حساس عبور کند.

ملاشاهی اضافه کرد: متاسفانه در اثر خشکسالی وضعیت آب و هوایی و جوی استان به شدت بحرانی شده است. افرادی که استطاعت مالی بیشتری داشتند، مهاجرت کرده‌اند و این روز‌ها اصلی‌ترین مشکل خشکسالی، بیکاری و مهاجرت است که امیدواریم از این وضعیت حمایت شود.

برچسب ها: هواشناسی ، راهداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار